Developing Shared Vision

Hva betyr det egentlig å drive en virksomhet med mening i vår tid?

Forskjellene øker, klimamålene glipper og kapitalismen er under press. Mange kjenner på behovet for endring – også i måten vi driver selskaper på. Denne artikkelen introduserer en modell som hjelper virksomheter å fornye seg og bidra til et bedre samfunn, uten å miste lønnsomheten av syne.

En skritt for skritt-modell som tar virksomheter til en fornyet fase.

Introduksjon

Vi lever i en tid som på mange måter er veldig bra. Det er god utvikling på mange parametere i verden og vi skal glede oss over det.

Samtidig øker forskjeller, de rikest blir rikere og de fattige blir fattigere. CO2-avtrykket øker og vi når ikke sentrale klimamål. Flere analyser avdekker også at kapitalismen er under press og flere og flere er skeptiske til om kapitalismen som system vil overleve i sin nåværende form.

Spørsmålene om klima og ulikhet virker store, og det er noe som angår oss alle. Det handler om valg vi tar privat, men også i måten vi driver virksomheter. Greier virksomheter og fornye seg selv, så vil det kunne bidra til å fornye kapitalismen som system. Noe som er en nødvendighet for å bevege verden i en bedre retning.

I fornyelsen må virksomheter forsterke grunnmur, reisverk og tak. Fremover må selskaper greie å gjøre to ting: Tjene penger / gi avkasting til aksjonærene, samtidig som de greier å skape et bedre samfunn der de opererer.

En fornyet tilnærming

Med nye tankesett kommer ofte også nye verktøy. SCG-verktøyet vi presenterer nedenfor er et verktøy som gjøre det lettere for bedrifter å fornye seg.

SCG-verktøyet er symbolisert rundt et hus, med grunnmur, vegger og tak, hvor vi beskriver de viktigste områder virksomheten må ha kontroll på i fornyelsen av seg selv.  Vi kaller verktøyet Developig  Shared Vision.

Artikkelen bygger på et foredrag som Arne Harket i SCG holdt på 50 års jubileet til Mobit Sandefjord / Wenma i juni 2025.

Grunnmuren I Developing Shared Vision

Verdier: En virksomhet må være tydelig på hvilke verdier den etterlever og ha et bevisst forhold til disse som ansatte kan relatere seg til, enten man er 10 eller ti- tusen ansatte. Hvis verdiene skal bli noe annet enn noen ord på et papir, så må de være relevante, gjenkjennelige og gi guiding i hverdagen. Det er også viktig å beskrive; hvordan brukes verdiene i vår virksomhet. Hvilke verdier lever dere etter hos dere?

Misjon: Kravene til å tenke igjennom hvilke misjon virksomheten har blir viktigere og viktigere. Globalt er kapitalismen under press og spesielt yngre generasjoner forventer at virksomheten har et bevisst forhold til hvorfor den er til og hva som er bidraget til samfunnet. Det å tjene penger for aksjonærene er ikke lenger nok. Misjonen skal beskrive hvorfor virksomheten er til.

Hvis vi tar Mobit, Sandefjord så kunne en misjon f.eks. vært:

«Vi skal levere førende It og mobilløsninger til små, mellomstore og store virksomheter i vår region. Vi skal gjøre dette samtidig som vi skal ha en bærekraftig tilnærming til alle våre interessegrupper. Vi skal fortløpende tilstrebe å være en 0-utslippsbedrift.»

En god misjon vil være førende og gi guiding til fremtidige beslutninger virksomheten må ta.

Godt lederskap: Godt lederskap handler om å inneha  kompetanse, være inspirerende, være oppriktig og fremtidsrettet. Samtidig som man klarer å skape et sunt og lønnsomt selskap. En ansatt vil aldri leve «brand-verdiene» ut hvis han eller hun har en elendig leder. Godt lederskap balanserer det å følge opp ansatte med struktur (vi skal nå noen mål), med menneskelighet (forstå ansatte og deres ståsted), samtidig som lederen forstår symbolikken i det han eller hun gjør. Hvordan er lederstilen din?

Samfunnsansvar: På hvilken måte bidrar virksomheten til å skape en bedre verden, på en måte som er substansiell? En tilnærming kan være å ta utgangspunkt i FNs bærekraftsmål og linke seg, på en ærlig måte, opp mot en eller flere av disse. Det er også viktig å tenke igjennom hvordan virksomheten kan redusere sine utslipp og tilstebe å bli en 0-utslippsbedrift. Linken mellom virksomhetens misjon og samfunnsansvar bør være tydelig beskrevet og fortløpende etterleves av ledelsen og ansatte.

Veggene i Developing Shared Vision

Skape trygghet: Det er viktig at ansatte er trygge i jobben. Det skal settes krav til ansatte, men det skal også tilrettelegges slik at disse kravene er mulig å nå. Det er et lederansvar at folk har det bra på jobben, og at det tilrettelegges for en kultur som balanserer jobb, familie og fritid.

Feire sammen: Norske virksomheter kan bli bedre på å feire når det er mulig. Når den lykkes, både med små ting og store ting, bør vi feire hverandre og selskapet vi jobber i.

Mangfold og inkludering: I et samfunn som blir mer og mer heterogent, så er det viktig å hylle mangfoldet. Og samtidig dele de gode historiene, på tvers av kulturer, avdelinger og landegrenser.

Rekruttering: Rett person på rett plass.  Ansett personer som passer inn. De må identifisere seg med verdiene, misjonen og hva selskapet ønsker å oppnå.

Taket på Developing Shared Vision

Markedsføring: Taket på  Developing  Shared Vision-huset er god, inspirerende og relevant markedsføring. Markedsføringen skal trekke frem virksomhetens konkurransefortrinn.

Områdene henger sammen og de utgjør er rammeverk for hvordan selskaper kan utvikle seg og fremstå i en fornyet drakt i en ny tid.

Avsluttende kommentar

Verden har aldri endret seg gjennom mennesker som står å se på andre. Verden endrer seg gjennom mennesker som har kompetanse og gjennomføringsevne.

Ingen mennesker kan alene endre alt, men alle kan endre noe. De sterkeste markedsposisjonen i årene som kommer vil bli holdt av selskaper som tør å stå for noe, og som evner å tilpasse sin forretningsmodell og misjon til en ny tid.

Både grunnmur, vegger og tak må forsterkes i kapitalisme 2.0.

Øvelse: Ranger på en 5-punkts-skala, fra veldig dårlig til veldig bra, hvor deres virksomheten står på disse ni områdene i dag - fra grunnmur til tak. Lag deretter en ny rangering på 5-punkts-skalaen hvor dere markerer hvor dere ønsker at virksomheten skal være på de samme ni områdene om 2 eller 3 år. Legg så en plan for å komme dit.

Neste
Neste

Slik blir du morgendagens markedsfører